گلچین عکس بازیگران

ارائه جدیدترین عکس بازیگران

گلچین عکس بازیگران

ارائه جدیدترین عکس بازیگران

ارائه جدیدترین عکس بازیگران زن و مرد ودانلود رایگان عکسهای بازیگران ایرانی و خارجی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

مسافر سلام با کادری جوان و باتجربه کار رزرو هتل به صورت آنلاین، ارائه تورهای گردشگری داخل شهر و تورهای مسافرتی و دیگر خدمات گردشگری را به صورت 24 ساعته با متخصصین در حوزه گردشگری انجام می‌دهد.

با توجه به فصل گرم تابستان و هوای داغ آن در این مقاله کوله‌بار خود را بسته و به یکی از خنک‌ترین مناطق اطراف مشهد رفته تا «قلعه زو دره‌ای رعب انگیز در نزدیکی شهر کلات» را برایتان معرفی کنیم. پس تا پایان این سفر همراه خانواده شاد مسافر سلام باشید...

موقعیت جغرافیایی قلعه زو

روستای قلعه زو در دهستان کبودگنبد واقع در شهرستان کلات است، این روستا از سمت شمال به کشور ترکمنستان و رودخانه یکه توت و روستاهای نفطه و خلج، از جنوب و جنوب غرب منطقه ته‌شوری و جاده مشهد-کلات، از مغرب به روستای سیرزار و از مشرق به روستای آقداش محدود می‏‌شود. مختصات جغرافیایی ۵۹ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۵۶ دقیقه عرض شمالی در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر کلات و ۱۷۰ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

معنای قله زو که برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن است اجتماع دو کلمه متناقض «کوه‌های مرتفع» و «دره‌های عمیق» است. در شرق دره روستایی به همین نام قرار گرفته است. محل فعلی روستا در شیب ملایم دامنه کوه واقع شده است.

روستای قلعه زو, جاذبه دیدنی, گروه گردشگری مسافر سلام

دره‌ای رعب انگیز

دره قله زو در طول مسیر ۱۰ کیلومتری‌اش تا ۲۰۰ متر هم عمق دارد و عرض تقریبی آن بین ۱۰ تا ۱۲۰ متر متغیر است. دره‌های عمیق قله زو از نظر زمین‌شناسی سه دوره زمین‌شناسی در آن پیداست. دره از دو طرف با دیواره‌های نسبتاً صاف و یک دستی آغاز می‌شود و در میانه درازای خود به سطح شیبی می‌رسد که دیواره‌ها را به کف دره می‌رسانند. دره، در حاشیه جاده سیرزار به قله زو، کامل پهن و آفتاب‌گیر است و جز عمق دلهره‌آورش، شگفتی دیگری ندارد.

جاده روستای قلعه زو، به خاطر دره عمیقش هوای آرام همراه با باد شدیدی دارد. البته عمق شدید دره، ماجراهای دیگری را هم شکل می‌دهد. پرنده‌های شکاری که در آسمان دره پرواز می‌کنند تا بتوانند از آن بالا طعمه‌هایشان را زیر نظر بگیرند، اگر در پروازشان، میدان وسیع‌تری بگیرند و چرخ کامل‌تری بزنند، ناگهان با ارتفاع کم، روی جاده قرار می‌گیرند و می‌توانند مسافران ناآشنا به منطقه را بترسانند. دره خاکی قله زو، زیستگاه انواع جانوران و پرندگان است و به تنهایی می‌تواند یک زیست بوم کامل باشد. دال سیاه، عقاب طلایی، شاهین، کبوتر وحشی و غیره بخشی از جانورانی هستند که در دره قله زو، زیست می‌کنند.

قلعه زو, قله زو کلات

پیشینه تاریخی قلعه

قدمت روستای قلعه زو به سالیان بسیار دراز بر می‌گردد، قدمتی بیش از 5 قرن! این روستا در گذشته شاه‌نشین و محل حکمرانی تیموری بوده است. قلعه بزرگ و مخروبه تیموری در قله کوه، آثار برج‌ها، سنگرها و دیگر ابنیه به خوبی در این روستا مشاهده می‌شود. طول این دژ محکم 120 متر و عرض آن در قسمت‌های مختلف قلعه متفاوت بین 60 تا 80 متر و ضخامت دیوارها به 4 متر می‌رسد. در چهار گوشه قلعه برج‌های بلندی ساخته شده که یکی از این برج‌ها هنوز هم پابرجا و استوار است. همچنین این قلعه از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. موقعیت این قلعه تاریخی به گونه‌ای است که می‌توان بر کلیه راه‌های ارتباطی دره‌ها و عبور و مرور افراد تا فواصل دور اشراف داشت.

ساکنان فعلی روستای قلعه زو بازماندگان و سرداران دوران نادرشاه می‌باشند که وظیفه حفاظت از دژ کلات در مقابل یاغیان ترکمن را برعهده داشتند که از مناطق کرمانشاه و سرولایت نیشابور کوچ کرده بودند. در دوران پس از نادر بیشتر زندگی خان نشینی و ارباب رعیتی بوده ‌است.

جاذبه های دیدنی

جریان رودخانه کال زو حواشی بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت پدید آورده است. آبشار قلعه زو نیز به زیبایی محیط آن افزوده است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا، چشمه‌ای در ارتفاع چهار متری کوهی است که قلعه تیموری در آن بنا شده است. این چشمه که از دل زمین می‌جوشد، از آب‌های آشامیدنی مشهور شیروان است. عمق زیاد سرچشمه آن، موجب گرمی آب چشمه شده است. در کنار چشمه و بین صخره‌های کوه، یک استخر طبیعی وجود دارد که آب چشمه از بالا به درون آن می‌ریزد. این استخر طبیعی به محل استحمام و شنای مردم در فصل تابستان تبدیل می‌شود.

در اطراف روستای قلعه زو، چشمه‌های کوچک دیگری نیز، با آبی سرد و گوارا وجود دارد که قسمتی از کوه‌های اطراف آن با انواع گیاهان خودرو و طبیعی پوشیده شده است.

پیرامون روستای قلعه زو، به علت وجود بز کوهی و میش، یکی از مناطق حفاظت شده و شکارگاه‌های منطقه شیروان است.

برخی از ارتفاعات اطراف روستا برای مطالعه و تحقیق در زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی بسیار مناسب است.

خرابه‌های آرامگاه شیخ بابا یکی از زیارتگاه‌های سابق مردم، در شمال روستا به جا مانده است.

آبشار قله زو, دره رعب انگیز

آداب و رسوم و فرهنگ مردم

مردم روستای قلعه زو به زبان کردی سخن می‌گویند. اجرای انواع آوازهای محلی به زبان کردی در مراسم‌ و جشن‌های عروسی همراه با آلات موسیقی دوتار، کمانچه و قشمه در روستا رایج است.

کشتی با چوخه از جمله ورزش‌ها و بازی‌های محلی روستاست.

پوشاک برخی از افراد میانسال شبیه به لباس کردی است. این لباس‌ها شامل کلاهی خاص و نیم‌تنه پشمی است. زنان در مراسم و جشن‌های محلی از لباس‌های محلی و قومی خود استفاده می‌کنند.

اکثر مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول اند.

انواع غذاهای گوشتی مانند: آبگوشت، کباب و همچنین انواع آش‌های رشته و دوغ در روستا تهیه می‌شود. طبخ انواع اشکنه و فطیر مسکه (نوعی نان محلی) در روستا رواج دارد.

راه دسترسی

این روستا از طریق شهرهای شیروان و بجنورد با جاده‌های مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

برای اطلاع از دیگر مناطق خنک اطراف مشهد برای سفرهای یک روزه در تابستان در اینجا کلیک کنید.

راه دسترسی به قله زو, گروه رزرواسیون مسافر سلام

در پایان امیدواریم از این سفر لذت برده باشید و چنانچه قصد سفر به قلعه زو و کلات نادری را داشتید اقامت خود را به ما بسپارید تا لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان به ارمغان آوریم. اقامتگاه‌های نزدیک این قلعه هتل رضا و هتل جهانگرد هستند برای رزرو هتل های اطراف مشهد به صفحه ما بروید و یا با شماره زیر تماس بگیرید. شماره رزرو هتل های اطراف مشهد: 33692431-051


منبع: هتل ارزان

  • ۹۷/۰۶/۰۷
  • نسرین معین غفوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی