چگونه سایتمان تیتر اول گوگل قرار گیرد - آموزش تخصصی سئو سایت
همیشه برای ما سواله که چگونه سایتمان تیتر اول گوگل قرار گیرد .شاید از ابتدایی ترین کارها این باشه که بفهمیم سئو چیه؟ اهمیت سئو چیه؟ چجوری میتونیم از افزونه Yoast SEO در جهت بهبود سایتمون استفاده کنیم؟ ما در این مقاله میخوایم به صورت کامل به همه این سوالات پاسخ بدیم و به صورت تخصصی سئو یک سایت و بررسی کنیم. پس با تیم آنلاینر همراه باشین.آموزش سئو سایت به صورت تخصصی
نکاتی که قرار است من برای شما توضیح بدم، بسیار ساده و کاربردی هستند. اما در هر صورت ممکنه همه ی شما.با این نکات موافق نباشید.ولی همه ی این نکات.طبق اصول کار سئو سایت های معتبر می باشد. وردپرس جزو بهترین ابزار های طراحی سایت است.که ده ها میلیون از وب سایت ها.توسط وردپرس.طراحی و ساخته شده است.1- بهینه سازی وب سایت در گوگل یا سئو سایت چیست؟
سئو سایت یک حرفه ی بازاریابی است.که هدف آن بهتر دیده شدن.وب سایت ما در گوگل است. سئو تمام پارامتر هایی که برای یک وب سایت لازم است که وب سایت رتبه ی بهتری در گوگل کسب کند.و کاربر های بیشتری جذب وب سایت شوند.و موتور های جست و جو.از وب سایت مطلع شوند، را در اختیار ما قرار می دهد. برای سئو سایت پارامتر های زیادی وجود دارد مثل: کلمات کلیدی و ساخت لینک داخلی و ... در این آموزش ما در نظر داریم به شیوه ی بهینه سازی و سئو سایت های وردرس.را در گوگل و موتور های جستجوگر بپردازیم.و در نهایت شما آموزش خواهید دید.که چطور خودتان وب سایت وردپرسی.خود را سئو کنید. نکته ی مهم اینکار این است که شما قرار نیست.وب سایتتان را برای موتور های جستجوگر گوگل بهینه کنید. شما بایدتحت یک سری استاندارد ها وب سایت جذابی برای کاربرای خودتان بسازید. پس هدف اول اینکار جذب کاربر برای خود شما خواهند بود.2- دلیل اصلی اینکه وب سایت ما نیاز به بهینه سازی و سئو دارد چیست؟
تقریبا اکثر ترافیک وب سایت ها توسط موتور های جستجوگر گوگل و بینگ و یاهو ایجاد میشود. درسته که رسانه های اجتماعی.و بقیه ی ترافیک ها در جذب بازدید کننده به سایت شما تاثیر بسزایی دارد اما موتور های جستجوگر بهترین و اصلی ترین راه هدایت کاربران اینترنتی میباشند. موتورهای جستجوگر با توجه به محتوایی که وب سایت.شما ارائه میدهد.ترافیک مناسب هدف کاربران را در اختیارش قرار میدهد.و اگر شما نتوانید.وب سایت خودتون و به این موتورهای جستجو بشناسید.و آن ها نتوانند در پایگاه داده شما را پیدا کنند.شک نکنید.که فرصت های غیر قابل باوری را از دست میدهید. اینکه کاربران چه کلماتی را تایپ میکنند.از اهمیت بالایی برخوردار است. تجربه ثابت کرده که ترافیک موتورهای.جستجو میتواند.یک شرکت یا کسب و کار را به اوج پیشرفت خود برساند.و یا باعث شکست آن شود. ترافیک هدفمند یک وب سایت میتواند.موجب تبلیغات و درآمد بی نظیر و بدون رقیب شود. پس سرمایه گذاری در بهینه سازی و سئو سایت برای موتور های جست و جو میتواند.باعث نرخ استثنایی از بازگشت سرمایه نسبت به سایر روش های بازاریابی شود.3- چرا ما نمیتوانیم بدون بهینه سازی و سئو سایت، موتور های جستجو را به سمت وب سایت خود بفرستیم؟
درسته که موتور های جستجوگر هوشمند هستند اما باز هم نیازمند کمک ما هستند. موتور های جستجو همیشه.در پی بهبود فناوری خود برای جهت رسیدن به عمق وب سایت ها و ارسال نتایج بهتر و دقیق تر به کاربران هستند.و این مهم در نحوه ی عملکرد موتور های جستجوگر وجود دارد. شما اگر بتوانید سایت خود را به صورت درست و صحیح بهینه و سئو سازی کنید میتوانید شاهد هزاران بازدید کننده و افزایش توجه خالص، شوید. اما حتی یک حرکت اشتباه از سمت شما میتواند باعث پایین آمدن سایت در اعماق نتایج گوگل (که در دید حداقل افراد میباشد) و باعث شکست شما شود. جدا از تولید محتوا، برای موتور های جستجو سئو سایت هم میتواند باعث بالابردن رتبه ی محتوای شما شود که موتور های جستجوگر میتوانند آن را به راحتی در سیستم های پایگاه داده ی خود بیابند. با توجه به پیشرفت فضای مجازی و تبدیل شدن سریع آن ها به یک فضای رقابتی، شرکت هایی که در وب سایت خود از سئو استفاده میکنند، در جذب بازدید کننده خیلی موفق تر هستند.4- چگونه خودمان میتوانیم سایتمان را سئو کنیم؟
سئو سایت خیلی پیچیده اما در عین حال ساده است؛ ولی اکثرا میتوانند اصول اولیه ی آن را درک کنند. حتی با اندک اطلاعات درباره ی سئو سایت می توانید تفاوت قابل توجهی در تعداد بازدید کننده های شما داشته باشد. شما میتوانید.با اندکی مطالعه در زمینه ی سئو سایت وردپرسی و کمی تمرین.میتوانید به یک متخصص در این حوزه تبدیل شوید. بسته به محدودیت زمانی هر شرکت برای سئو سایت، عملکردشان متفاوت است. برخی به صورت تخصصی کار میکنند.و برخی فقط به کلیت آن رسیدگی میکنند. در هر حال شما میتوانید.با همین نکاتی که من به شما آموزش میدهم به یک کارشناس سئو تبدیل شوید.5- آموزش تصویری به همراه نکات سئو
تمام این راه هایی که در اینجا خواهیم گفت کاملا توسط خودتان قابل اجراست.و با پیاده سازی این نکات میتوانید قدم اول را در جهت بهبود رتبه ی وب سایت خود بردارید.5-1- بهترین روش آدرس گذاری برای وب سایت از دید سئو در گوگل
- ساختار Permalink یا پیوندهای یکتا
- استفاده از www
- کلمات توقف
5-2- بهینه سازی عناوین شما برای سئو سایت
تگ عنوان از جمله مهم ترین عوامل بالا بردن رتبه ی وب سایت شما و قرار گرفتن آن در صفححه ی اول گوگل است که توسط موتور های جستجو مورد توجه قرار می گیرد و به انها می گوید که سایت شما یا هر صفحه ای که مورد نظرش است درباره ی چه مطلبی است. در ورژن های قدیمی تر وردپرس به طور پیش فرض به عنوان "نام وبلاگ" یا "عنوان پست" نمایش داده میشود ولی اگه دنبال رتبه ی بهتری هستین بهتر است که آن را تغییر بدهید تا وب سایت شما بتواند وارد رقابت شود و در صفحه اول گوگل قرار گیرد ولی توجه کنید که برای هر صفحه بیشتر از یک بار ان را بکار نبرید. برای تغییر دادن تگ عنوان پیشنهاد میکنم از بهترین افزونه سئو وردپرس Yoast seo برای آنالیز سئو سایت خود استفاده کنید.دو نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که:
- موتور های جستجو به کلمه هایی که در اول عنوان شما قرار میگیرند وزن بیشتری میدهند. به طوری که اگر کلمه های کلیدی خودتان را نزدیک شروع عنوان صفحه استفاده کنید، رتبه ی بهتری خواهید گرفت.
- کاربران هنگام مواجه شدن با صفحه نتایج گوگل وقتی برای اولین بار به مطالعه ی نتایج می پردازند، اگر کلمات کلیدی شما را در اول عنوان ببینند احتمال اینکه وارد سایت شما شوند بالا میرود.
- چگونه عنوان سایتمان را با افزونه ی Yoast seo چک کنیم؟
- آموزش طراحی عنوان ها برای سئو کردن سایت
- عنوان شما از 65 کاراکتر بیشتر نشود
- برای بهینه سازی و سئو سایت در گوگل از کلمه ی کلیدی در عنوان استفاده کنید
- عنوان را طوری بنویسید که کاربران را به سمت خود جذب کند
5-3- سئو متای توضیحات
بعد از تنظیم عنوان، متای توضیحات را بهینه کنید. متای توضیحات را موتور های جستجو استفاده میکنند تا به کاربران توضیحاتی درباره ی آن مطلب نمایش دهد. بعضی از افزونه ها اتوماتیک وار این قسمت را برای شما تکمیل میکنند (مثل پلاگین all in one seo که از بهترین پلاگین های سئو می باشد) و چند سطر اول را به عنوان متای توضیحات شما انتخاب میکند که البته بهتر است آن را ادیت کنین و جمله ای که مفهوم کار سایت شما را نشان میدهد را بجای آن تایپ کنید. پس در تکمیل این قسمت دقت ویژه ای داشته باشید تا حتما متن خوبی را انتخاب کنید. اگر به صورت خودکار آن را انتخاب کنید به این معنی است که به گوگل خودش هر متنی که خواست برای شما انتخاب کند، که حتما مورد دلخواه شما نخواهد بود خب پس با استفاده از این افزونه میتوانید تگ توضیحات خودتان را تکمیل کنید و دقت کنید که حتما از کلمه ی کلیدی هم در آن استفاده کنید و کاربران با خواندن آن برای ورود به سایتتان ترغیب شوند.5-4- سئو تصاویر
یکی از بخش هایی که اکثرا نادیده گرفته میشود سئو تصاویر سایت است. که شما باید بخش متن جایگزین یا alt را تکمیل کنید تا موتور های جستجوگر ترافیک بیشتری به سمت سایت شما بفرستند. این کار باعث میشود تا کاربران با محتوای شما بیشتر آشنا شوند و آن را بیشتر بپسندند. yoast seo به شما یادآور میشود که تگ alt (متن جایگزین) را فراموش نکنید و تکمیلش کنید. برای متن جایگزین حتما از کلمه کلیدی هم استفاده کنید.5-5- نقشه سایت XML
اگر میخواهید گوگل و سایر موتور های جست و جو بدانند که سایت شما بروز است باید نقشه سایت XML را برای وب سایت وردپرسی خود تنظیم کنید. که افزونه ی Yoast این کار را برای شما انجام میدهد. [caption id="attachment_23242" align="aligncenter" width="500"] نقشه سایت XML[/caption] وقتی شما این تنظیمات را ذخیره کنید نقشه ی سایت برای شما ساخته میشود. و شما میتوانید به طراحی بقیه ی گزینه ها بپردازید، نقشه ی سایت برای نوشته ها، صفحات، دسته ها و برچسب ها ساخته میشود. وقتی که شما یه پست جدید را منتشر میکنید نقشه سایت XML خودکار به گوگل و بینگ اطلاع میدهد که و اجازه میدهد که مطالب شما سریع تر شناسایی شود.5-6- سئو نشانگر صفحات
لینک هایی که عموما بالای پست ها دیده میشوند. بطور مثال: صفحه اصلی > افزونه وردپرس > آموزش سئو و بهینه سازی سایت وردپرسنشانگر صفحات به دو دلیل حائز اهمیت است:
- به کاربران اجازه ی مسیریابی راحت میدهد و به راحتی میتوانند به سایر صفحات وردپرس حرکت کنند.
- باعث میشود که موتور های جستجو برای تعیین ساختار سایت شما راحت تر کار کنند.
5-7- سئو تگ عنوان ها
بیشتر تم های وردپرس تنظیمات تگ های h را ساپورت میکند ولی بهر حال شما حتما مطمئن شوید که تگ h1 را داشته باشید. نام وبلاگ شما باید تگ h1 باشد و در هر صفحه، پست یا دسته یندی باید فقط یکبار از تگ h1 استفاده شود و برای بقیه ی عنوان ها از تگ های h2 و h3 و ... بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید. برای ادیت این تگ ها به راحتی میتوانید وارد فایل های post.php و page.php قالب شوید.5-8- سئو با افزایش سرعت
یکی از مهم ترین عوامل این که گوگل و بقیه موتور های جستجو چند بار در روز سایت شما حرکت میکنند و وارد صفحات شما میشوند به سرعت بارگزاری وب سایت شما بستگی داردفاکتور های افزایش سرعت:
- بهینه سازی پایگاه داده که بسیار ضروری است.
- استفاده از پلاگین wp fastet cache سایتتان را کش کنید تا سرعتتان زیاد شود. سایر پلاگین های مشابه: wp super chache و یا w3 total cache
- افزونه w3 total chache در کنار CDN به صورت عملکرد بی نظیری در میزان سئو سایت شما دارد
6- آموزش پشرفته ی سئو سایت وردپرسی و محتوای تکراری
بعد از تنظیمات عمومی وردپرس باید توجه کنید که محتوای تکراری نداشته باشیدنکته خیلی مهم:
وردپرس مطالب را بر اساس 3 خصوصیت دسته بندی میکند
- تاریخ
- دسته بندی
- تگ ها
6-1- ایندکس نکردن، دنبال نکردن صفحه های آرشیو و غیر فعال کردن تعدادی از آرشیو ها
با این افزونه شما میتوانید صفحه های آرشیو را که برای سایت مناسب نیستند، ایندکس نشوند. برای این تنظیمات میتوانید وارد افزونه ی سئو، قسمت عنوان ها و متا ها شوید و وارد تب آرشیو یا بایگانی شوید. [caption id="attachment_23223" align="aligncenter" width="500"] ایندکس نکردن، دنبال نکردن صفحه های آرشیو و غیر فعال کردن تعدادی از آرشیو ها[/caption] میتوانید تنظیمات آرشیو تاریخ را غیر فعال کرده.و به این ترتیب هر لینکی که بر اساس تاریخ استفاده شود.به صفحه ی اصلی سایت ریدایرکت شود. اگر درحال اجرا برگه نویسنده باشید، آرشیو نویسنده کاملا شبیه صفحه اصلی شما میشود و این مشکل یعنی همان محتوای تکراری. اگر این حالت سایت شماست میتوانید آن را غیر فعال کنید.تا به صفحه ی اصلی ریدایرکت شوید. یا یک noindex ,follow اضافه کنید تا در نتیجه جستجو دیده نشود. توجه داشته باشید.که لینک به آرشیو ممکن است هنوز هم توسط قالب ورپرس خروجی داشته باشد بنابراین باید جداگانه حذفشان کنید. خطای "محتوای تکراری" در بایگانی زمانی هم ممکن است اتفاق بیفتد. شما می توانید برای جلوگیری از این خطا، دقیقا مثل آرشیو نویسنده عمل کنید. در شکل می بینید که ما بایگانی نویسنده را فعال.و آن را noindex کرده ایم. اگر به تب (دیگر) در همان قسمت عنوان ها و متاها بروید.و در قسمت زیر صفحات بایگانی گزینه noindex را فعال نمایید، از نمایش دوم به بعد هر پیج مثلا مربوط به دسته بندی, تگ ها و … در نتایج جستجو جلوگیری میکنید. پس اگر میخواهید فقط صفحه اول به نمایش دربیاید گزینه ایندکس را بزنید. [caption id="attachment_23233" align="aligncenter" width="500"] تنظیمات متا کلی سایت[/caption]6-2- غیر فعال کردن آرشیو غیر ضروری
اگر وبلاگتان تنها یک نویسنده دارد، دیگر به آرشیو نویسنده نیازی ندارید، پس میتوانید با استفاده از افزونه ی سئو.آرشیو نویسنده را غیر فعال کنید. هچنین اگر نیاز به آرشیو بر اساس تاریخ ندارید، آن را هم غیر فعال کنید.6-3- کنونیکال
تگ “rel=”canonical یکی دیگر از ابزار های مبارز با محتوای تکراری است.که اگر نسخه ی پریمویم Yoast seo را دارید. اتوماتیک وار لینک کانونیکال را برای پیج های وردپرس دریافت میکنید.7- معرفی 3 ابزار فوق العاده برای چک کردن سئو سایت
[caption id="attachment_23232" align="aligncenter" width="500"] WooRank[/caption]- WooRank
این گزارش 8 بند دارد:
- فهرست بازاریابی: مهم ترین آیتم هایی که باید برای سایت انجام دهید را در این قسمت مشاهده میکنید.
- سئو: سایت شما را از لحاظ سئو داخل یا خارج سایت چک میکند.
کلمات کلیدی، عنوان و متای توضیحات، تعداد لینک ها، وضعیت کانونیکال www و بدون www سایت، نقشه سایت و ...
- موبایل: ورژن اندروید سایت شما را نشان میدهد.
- کاربرد پذیری: این مورد تعیین میکند که سایت شما از نظر کاربر پسند بودن با ارزیابی قابلیت استفاده از شیوه های مختلف بررسی میکند.
مثلا: وجود یک صفحه سفارشی ۴۰۴، محتوای در دید کاربران در بالای سایت، ساختار نشانه گذاری.و ...
- فناوری: این قسمت جنبه های دیگر سایت را بررسی میکند. (مثل: استانداردهای منطبق با W3C، سئو سرعت و ...) .
- اجتماعی: بررسی میزان محبوبیت شما در فضای اجتماعی. (مثل: اطلاعات پروفایل فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، و غیره).
- محلی: بررسی ارائه ی لیست سایتتان در دایرکتوری های محلی.
- آخرین بازدید: بررسی میزان محبوبیت شما بر اساس تخمین های مختلف ترافیک.
- SEO Site Checkup
گزارش تست سئو در این سایت:
[caption id="attachment_23225" align="aligncenter" width="500"] گزارش تست سئو در این سایت[/caption]سایت شما را از 45 ویژگی مورد بررسی قرار میدهد که من اینجا خلاصه ای از آن را بیان میکنم:
- مسائل عمومی در سئو: بخش اطلاعات گسترده ای از سئو سایت چک میکند.
مثل استفاده از کلمه کلیدی را در مناطق مهم نشانه گذاری، وجود یک فایل robots.txt و نقشه سایت XML، رعایت استانداردهای HTML، سئو پسند بودن آدرس ها و …
- سئو سرعت: آیتم های موثر در کاهش سرعت سایت را چک میکند (مثل اندازه ی صفحه، فشرده سازی، کش کردن، کوچک کردن و سرعت سرور و ...)
- سرور و امنیت: شناسایی چندنکته مهم و امنیت ویژگی های سایت
مثلا: canonicalization مناسب، ظاهر شدن در لیست های سیاه، فراهم کردن دسترسی غیرضروری و نمایش اطلاعات حساس، و ...
- رسپانسیو: قابلیت استفاده در موبایل
- فضای مجازی
- وب معنایی: بررسی وضعیت شما از نظر استفاده از میکرو داده ها و ساختار نشانه گذاری
- Site Auditor
با 9 ویژگی سایت شما را از نظر سئو مورد بررسی قرار میدهد:
- نمایش: نمایش خلاصه ی وضعیت سایت شما از نظر موتور های جستجو.
مثلا: کدام صفحه ها توسط robots.txt بلاک شدند؟.
متا تگ ها و روبات های کدام صفحات پیدا نمی شوند؟.
کدام صفحات تغییر مسیر پیدا کرده اند؟.
- متا: مهمترین متا های سایت بررسی می شوند ( مثل عنوان های تکراری، متای توضیحات تکراری و ...).
- محتوا: مهم ترین ویژگی های محتوای متنی سایت را ارائه میدهد (عناوین، تعداد لینک ها، تعداد کلمات، وجود یا عدم وجود محتوای تکراری و ...).
- لینک ها: ارائه ی لیستی از لینک های داخلی و خارجی سایت ( مثل: لنگر متن، لینک های شکسته، لینکهای دنبال نشده و غیره).
- تصاویر: تصویر شما را از نظر نام فایل، عنوان، alt، اندازه و ... بررسی میکند.
- معنا شناسی: ارائه ی اطلاعات مربوط به عناوین سایت یعنی تگ های h1 , h2 , h3 و .... و میکرو داده ها.
- سرعت: بررسی سرعت سایت در کامپیوتر.
- رسپانسیو: بررسی سرعت سایت در موبایل.
- مقایسه ی خریدن: مقایسه ای از وضعیت جستجو های متفاوت سایت.در تایم های مختلف برای بررسی مسائل و ایرادات سایت.و اینکه در طول زمان چگونه تغییر کرده است، بررسی میشود.
- ۹۷/۰۶/۰۶